[column] Commercialreview januari 2023: Interpolis, Kruidvat, Aldi, PS. Food en Lifestyle

[column] Commercialreview januari 2023: Interpolis, Kruidvat, Aldi, PS. Food en Lifestyle
  • Bureaus
  • 8 feb 2023 @ 08:29
  • Link
  • Ruben Balfoort
    Ruben Balfoort

    Oprichter
    CommercialReview.nl
  • Geen tag

We kijken terug op de meest opvallende commercials van de maand januari. We beoordeelden dit keer vier reclamespots.

De eerste commercial die we bespreken is van PS. Food en Lifestyle, geproduceerd door Fama Volat. In de maand van de goede voornemens introduceert dit merk een campagne die zich richt op het zelfbeeld van de vrouw. In de tv-commercial krijgt de hoofdpersoon eerst haar eigen gedrag gespiegeld om daar vervolgens resoluut afscheid van te nemen. Je ziet de transformatie van een vrouw die blij is met haar zelfbeeld. Dit heeft ze bereikt met een persoonlijk afslankprogramma onder begeleiding van een voedingscoach. PS. food & lifestyle wil duidelijk maken dat je met hen kiest voor een blijvend gezond gewicht. De meeste kijkers lijken de boodschap en het concept goed te begrijpen. Daarmee lijkt een belangrijk doel van deze campagne bereikt. We zien dat bijvoorbeeld terug in deze reactie: “Valt op, maakt wat duidelijk en wekt interesse”. Een verbeterpunt wellicht voor de commercial is om het begin positiever te maken. Toch zien we dat de commercial veel kijkers inspireert en dit zeker een boost is voor de naamsbekendheid van het merk.

De tweede commercial is van Aldi, van de hand van Indie Amsterdam. Deze jubileumcommercial draait om de boodschap dat Aldi in 2023 viert dat het 50 jaar geleden de eerste winkel in Nederland opende. “Want Aldi biedt al 50 jaar net zo het beste van het beste, maar dan goedkoper. Natuurlijk wel.”

In de commercial zien we een stel op leeftijd dat al heel lang samen is,  maar waarbij de liefde en de zorg voor elkaar er nog steeds afspat. Natuurlijk wekt dit veel sympathie op. Aldi doet dit heel sterk: aansprekende en sympathieke beelden die bij vrijwel alle kijkers voor een goed gevoel zorgen. Dat gevoel wordt goed samengevat in deze reactie: “Emotioneel, aangrijpend. Mooi idee om ouderen te gebruiken, en de muziek. Al helemaal omdat de muziek Nederlands is. En ik hou normaal echt niet van reclame, dus goed zo!”

De commercial voor Green Soap Company is geproduceerd door Matthijs Jaspers & Addikt. De boodschap van deze commercial is: “We horen vaak dat mensen onze producten kopen omdat ze duurzaam zijn, maar stiekem kopen ze het gewoon omdat het zo lekker ruikt! En dat vinden wij helemaal prima!”

De commercial valt op door de stijl dankzij veel kleuren en niet per se gelikte beelden. Dat maakt deze commercial vrij uniek en opvallend. De commercial is qua stijl ook in lijn met eerdere commercials van dit bedrijf en met andere reclame-uitingen. De tvc is geen extreem creatief hoogstandje, maar juist door de eenvoud valt hij op en wordt hij gewaardeerd door de kijkers. “Positief, komt over als een kwalitatief goed product en lijkt duurzaam voor het milieu over te komen.” Hiermee lijkt het precies het doel te bereiken: positiviteit uitstralen en laten zien dat het merk opkomt voor het milieu.

Kruidvat lanceerde in de reeks opnieuw een Lies-variant, geproduceerd door DDB Unlimited. De commercial met moeder Lies in de hoofdrol benadrukt dat je in deze dure tijden bij Kruidvat terecht kunt voor voordelige eigenmerkproducten. Die boodschap is natuurlijk relevant in deze tijd en dit komt dan ook goed over bij de kijkers. Deze reactie vat het gevoel over deze commercial goed samen: “Leuk bedacht, mensen herkennen zich in het feit dat alles duurder is geworden en dat je slim producten moet inkopen.” Een aantal van de kijkers merkt op dat de situaties wel erg overdreven zijn. Het is natuurlijk niet helemaal gangbaar dat kinderen het haar van Lies knippen met een bloempot op haar hoofd of dat ze door het raam van de buren meekijken naar hun tv om zodoende energie te besparen. Juist door de boel flink te overdrijven komt de boodschap weliswaar heel goed over en zorgt de tvc wederom voor een glimlach.

Samen met adverteerders en bureaus vormt commercialreview.nl de Nederlandse commercialdatabase. Ons panel geeft feedback op alle deelnemende commercials en we publiceren de beste en meest opvallende commercials in onze maandelijkse column op MarketingTribune. Een commercial aanmelden kan hier.

Ruben Balfoort

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken